Transparentność i przejrzystość pełnią kluczową rolę na wszystkich płaszczyznach naszej działalności.
Szanowni Państwo!
Ostatnie 2 lata to czas olbrzymiej niepewności zarówno w życiu każdego z nas, jak i przedsiębiorstw, w których pracujemy. Dlatego też teraz – bardziej niż kiedykolwiek – pojęcie „społeczna odpowiedzialność biznesu” nabiera nowego wymiaru.
Coraz mocniej odczuwalne zmiany klimatu, skutki pandemii COVID-19, systematyczne ataki na demokratyczne wartości w Polsce, w tym przede wszystkim rosnąca liczba represji wobec niezależnych mediów, determinowały naszą rzeczywistość w ostatnich miesiącach. W 2021 r. podjęliśmy starania, aby idea zrównoważonego rozwoju miała wpływ na każdy obszar działalności Agory. Wsłuchaliśmy się w głosy naszych pracowników oraz interesariuszy zewnętrznych i wspólnie, na podstawie Badania istotności, zdefiniowaliśmy priorytetowe zagadnienia ESG, które uwzględnimy w naszych działaniach w najbliższych latach. Jedną z kluczowych kwestii są zmiany klimatu. Aby zmierzyć się z tym zagadnieniem, obliczyliśmy ślad węglowy generowany przez Agorę S.A. i całą Grupę, co pozwoli nam dokładnie określić nasze oddziaływanie na środowisko. To niezbędne, by wypracować plan działań na rzecz minimalizowania wpływu Grupy Agora na zmiany klimatu. Podstawą do tego będą wnioski z przeprowadzonej w minionym roku analizy szans, zagrożeń i ryzyk klimatycznych. To nasz drogowskaz w pracach nad „Polityką środowiskową i klimatyczną”. Prócz tego w niniejszym raporcie znajdą Państwo informacje dotyczące działalności Grupy Agora wyszczególnionej w tzw. unijnej Taksonomii – to kolejny krok na drodze do efektywniejszego podejmowania decyzji biznesowych zrównoważonych środowiskowo.
Rok 2021 był drugim z rzędu, w którym mierzyliśmy się ze skutkami pandemii COVID-19. Jej wybuch uniemożliwił nam realizację założeń biznesowych określonych w strategii na lata 2018-2022. Dlatego w 2022 r. chcemy stworzyć nowy plan dla Grupy Agora na lata 2023-2027, którego integralną częścią będą jasno sprecyzowane cele ESG. Społeczna odpowiedzialność biznesu od zawsze jest w DNA Agory, której powstanie wiązało się zapewnieniem dostępu do rzetelnej i sprawdzonej informacji, budową społeczeństwa obywatelskiego oraz ochroną wartości demokratycznych. Przez ponad 32 lata funkcjonowania Agory nasze wartości nie zmieniły się, inny jest jednak świat, zmieniła się też skala prowadzonej przez nas działalności. Dzisiaj jako silna grupa medialno-rozrywkowa czujemy pełną odpowiedzialność za to, aby kontynuować leżącą u podstaw firmy misję i sprostać wyzwaniom współczesności dzięki wykorzystaniu pełnego potencjału naszej organizacji.
Rok 2022 będzie zatem dla Grupy Agora czasem wytężonej pracy i wielu nowych działań z obszaru ESG. Zdajemy sobie sprawę, jak trudne to zadanie. Jesteśmy jednak zdeterminowani, aby przyczyniać się do budowy zrównoważonego świata o demokratycznych wartościach. Szczególnie teraz zyskuje to na znaczeniu. Od 24 lutego 2022 r. trwa napaść, Rosji na Ukrainę i na demokratyczny porządek świata. Jesteśmy świadkami pogwałcenia wszelkich zasad prawa międzynarodowego oraz praw człowieka. Od dnia wybuchu konfliktu angażujemy się w pomoc Ukrainie i relacjonujemy przebieg wojny oraz jej konsekwencji dla obywateli Ukrainy i całej Europy, tak aby prawda o tych wydarzeniach i skala dramatu rozgrywającego się tuż za naszą granicą dotarła do całego świata.
Bartosz Hojka
prezes zarządu Agory S.A.
Podstawowe informacje o spółkach, w których Agora S.A. posiada akcje lub udziały (w sposób bezpośredni lub pośredni), przedstawiono w tabeli poniżej:
Tabela: Wykaz spółek wchodzących w skład Grupy Kapitałowej - % posiadanych akcji / udziałów (efektywnie)
31 grudnia 2021 | 31 grudnia 2020 | |
---|---|---|
Spółki zależne konsolidacyjne | ||
Agora TC Sp. z o.o., Warszawa | 100% | 100% |
AMS S.A., Warszawa | 100% | 100% |
AMS Serwis Sp. z o.o., Warszawa (1) | 100% | 100% |
Grupa Radiowa Agory Sp. z o.o., (GRA), Warszawa | 100% | 100% |
Doradztwo Mediowe Sp. z o.o., Warszawa (2) | 100% | 100% |
IM 40 Sp. z o.o., Warszawa (2) | 72,0% | 72,0% |
Inforadio Sp. z o.o., Warszawa (2) | 66,1% | 66,1% |
Helios S.A. , Łódź (7) | 91,5% | 91,4% |
Next Film Sp. z o.o., Warszawa (3) | 91,5% | 91,4% |
Next Script Sp. z o.o. , Warszawa (4) | 75,9% | 75,9% |
Plan D Sp. z o.o., Warszawa | 100% | 100% |
Optimizers Sp. z o.o., Warszawa | 100% | 100% |
Yieldbird Sp. z o.o., Warszawa (6) | 95,8% | 92,1% |
Goldenline Sp. z o.o., Szczecin (5) | 79,8% | 100% |
Plan A Sp. z o.o., Warszawa | 100% | 100% |
Agora Finanse Sp. z o.o. Warszawa | 100% | 100% |
Step Inside Sp. z o.o., Łódź (3) | 82,3% | 82,3% |
HRlink Sp. z o.o., Szczecin | 79,8% | 79,8% |
Piano Group Sp. z o.o., Warszawa (1) | 92,0% | 92,0% |
Jednostki współkontrolowane i stowarzyszone wyceniane metodą praw własności | ||
Instytut Badań Outdooru IBO Sp. z o.o., Warszawa (1) | 50,0% | 50,0% |
ROI Hunter a.s., Brno | 23,9% | 23,9% |
Eurozet Sp. z o.o., Warszawa | 40,0% | 40,0% |
Spółki nie objęte konsolidacją i wyceną metodą praw własności | ||
Polskie Badania Internetu Sp. z o.o., Warszawa | 16,7% | 16,7% |
Tabela: Wyniki finansowe Grupy Agora w 2021 r.
Wyniki finansowe Grupy Agora
w mln zł
I-IV kwartał 2021
I-IV kwartał 2020
% zmiany 2021 do 2020
Przychody ze sprzedaży netto (1):
965,9
836,5
15,5%
Sprzedaż usług reklamowych
509,4
452,2
12,6%
Sprzedaż biletów do kin
126,8
84,6
49,9%
Sprzedaż wydawnictw
142,8
133,8
6,7%
Sprzedaż barowa w kinach
62,4
37,2
67,7%
Sprzedaż gastronomiczna (2)
28,7
19,3
48,7%
Przychody z działalności filmowej
12,7
34,1
(62,8%)
Pozostała sprzedaż (3)
83,1
75,3
10,4%
Koszty operacyjne netto, w tym:
(1 007,8)
(948,2)
6,3%
Usługi obce
(360,4)
(333,5)
8,1%
Wynagrodzenia i świadczenia
(315,8)
(265,1)
19,1%
Zużycie materiałów i energii oraz wartość sprzedanych towarów i materiałów
(98,9)
(95,5)
3,6%
Amortyzacja
(161,4)
(162,9)
(0,9%)
Reprezentacja i reklama
(47,6)
(40,7)
17,0%
Koszty restrukturyzacji (4)
-
(1,4)
-
Zysk ze sprzedaży nieruchomości (5)
-
7,1
-
Zysk ze zbycia przedsiębiorstwa (6)
-
3,6
-
Odpisy aktualizujące (7)
(4,9)
(38,0)
(87,1%)
Wynik operacyjny – EBIT
(41,9)
(111,7)
62,5%
Wynik operacyjny – EBIT bez MSSF 16 (8)
(27,1)
(93,1)
70,9%
Przychody i koszty finansowe netto, w tym:
(17,5)
(48,4)
63,8%
Przychody z krótkoterminowych inwestycji
0,1
0,3
(66,7%)
Koszty kredytów i leasingu
(19,6)
(20,1)
(2,5%)
w tym koszty odsetek wynikające z MSSF 16
(13,8)
(14,2)
(2,8%)
Różnice kursowe per saldo
2,1
(37,3)
-
w tym różnice kursowe wynikające z MSSF 16
2,2
(37,5)
-
Aktualizacja wyceny opcji put (9)
-
11,3
-
Udział w jednostkach rozliczanych metodą praw własności
9,4
7,4
27,0%
Zysk/(strata) brutto
(50,0)
(152,7)
67,3%
Podatek dochodowy
3,4
22,5
(84,9%)
Zysk/(strata) netto
(46,6)
(130,2)
64,2%
Zysk/(strata) netto bez MSSF 16 (8)
(25,3)
(73,4)
65,5%
Przypadająca na:
Akcjonariuszy jednostki dominującej
(44,5)
(117,2)
62,0%
Udziały niekontrolujące
(2,1)
(13,0)
83,8%
marża EBIT (EBIT/Przychody)
(4,3%)
(13,4%)
9,1pkt%
marża EBIT bez MSSF 16 (8)
(2,8%)
(11,1%)
8,3pkt%
EBITDA (10)
124,4
89,2
39,5%
marża EBITDA (EBITDA/Przychody)
12,9%
10,7%
2,2pkt%
EBITDA bez MSSF 16 (8)
73,8
38,2
93,2%
marża EBITDA bez MSSF 16 (8)
7,6%
4,6%
3,0pkt%
Do wybuchu pandemii w marcu 2020 r. Grupa Agora konsekwentnie realizowała strategię przyjętą na lata 2018-2022, której filarami były:
Z uwagi na wybuch pandemii COVID-19 w 2020 r. oraz jej skutki dla działalności biznesowej Grupy konieczne były weryfikacja wcześniejszych planów i dostosowanie działań do zupełnie nowej rzeczywistości. W 2021 r. Grupa Agora koncentrowała się na ponownym uruchamianiu zamrożonych w wyniku pandemii biznesów i odbudowie wyniku finansowego. Więcej informacji na temat wyników tych działań przedstawiono w sprawozdaniu finansowym Grupy Agora za 2021 r.
9 czerwca 2021 r. Zarząd Spółki poinformował o rozpoczęciu procesu przeglądu opcji strategicznych działalności internetowej grupy, w tym m.in. o planie połączenia dotychczasowego segmentu Prasa z pionem Gazeta.pl w jeden obszar biznesowy. 16 lutego 2022 r. Zarząd Agory S.A. podjął decyzję o rozszerzeniu tego procesu po wszystkie obszary działalności Grupy Agora w ramach prac nad przygotowaniem strategii rozwoju Grupy Agora na lata 2023-2027.
Spółka planuje zakończyć pracę nad nową perspektywą strategiczną w 2022 r. W nowej strategii Grupy Agora zostaną uwzględnione kwestie ESG.
Agora S.A. od 1999 r. jest notowana na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie, a od ponad 30 lat funkcjonuje na rynku mediów. Działalność spółki rozpoczęła się w 1989 r. wraz z wydaniem pierwszego numeru ogólnopolskiego dziennika „Gazeta Wyborcza”, który do dziś jest jedną z popularniejszych gazet codziennych w kraju. Aktualny stan akcjonariatu spółki jest publikowany na internetowej stronie korporacyjnej Agory i dostępny pod adresem: www.agora.pl/akcje-i-akcjonariat.
Główna siedziba Agory znajduje się w Warszawie, natomiast działalność operacyjna rozproszona jest w wielu miastach Polski, głównie za sprawą rozbudowanej sieci kin Helios, rozwijającej się sieci lokali marki Pasibus oraz lokalnych redakcji „Gazety Wyborczej”.
Obecnie Agora i jej spółki zależne tworzą Grupę Agora prowadzącą działalność biznesową w następujących segmentach:
Od 2010 r., czyli chwili nabycia spółki Helios S.A., Agora rozwija swoją działalność kinową i filmową. Spółka jest właścicielem sieci kin Helios – największej w Polsce pod względem liczby obiektów sieci multipleksów, która cieszy się uznaniem tysięcy kinomanów. Helios to obecnie 52 nowoczesne kina, 291 ekranów, 15 sal Helios Dream i łącznie prawie 55 tys. miejsc (dane na koniec 2021 r.). Natomiast poprzez firmę NEXT FILM Agora angażuje się w dystrybucję i produkcję filmową – do tej pory wprowadziła na ekrany kin wiele polskich i zagranicznych tytułów, a także wspierała powstanie kilkunastu rodzimych produkcji. W 2021 r. dzięki NEXT FILM do kin trafiły m.in. filmy: „Bo we mnie jest seks” Katarzyny Klimkiewicz, „Czarna owca” Aleksandra Pietrzaka czy „Teściowie” Kuby Michalczuka. Spółka udostępnia również filmy ze swojego portfolio w innych kanałach dystrybucyjnych – na platformach VOD, m.in. Netflix. Agora aktywnie wspiera również polskich twórców: pisarzy, publicystów, reportażystów, muzyków oraz filmowców. W naturalny sposób spółka rozwinęła swoją działalność wydawniczą – Wydawnictwo Agora, funkcjonujące od ponad 15 lat. To obecnie uznany polski wydawca specjalizujący się w literaturze faktu i biografiach, choć w ofercie nie brakuje także książek historycznych, poradników, wywiadów, a także literatury pięknej, gatunkowej oraz popularnej. Wydawnictwo Agora jest też polskim wydawcą książek Michelle Obamy, Baracka Obamy, Anne Applebaum, Huntera Bidena czy najnowszej książki Billa Gatesa. Działalność wydawnicza Agory w 2021 r. została doceniona przez branżę. W rankingu Top Marka 2021, obejmującym aż 500 najsilniejszych medialnie marek w Polsce z 50 branż, Wydawnictwo Agora uplasowało się na 5. miejscu wśród najbardziej rozpoznawalnych marek w kategorii wydawnictw książkowych oraz na 267. pozycji w ogólnym zestawieniu. Poza tym Agora w ramach działalności wydawniczej prowadzi również dwie księgarnie internetowe: Publio.pl oferującą ponad 40 tys. e-booków i audiobooków oraz kilkaset tytułów prasowych, a także Kulturalnysklep.pl sprzedający m.in. książki Wydawnictwa Agora, płyty CD i winyle z muzyką znanych wykonawców, filmy na DVD, jak również wydawnictwa prasowe. Działalność Grupy Agora obejmuje również rynek gastronomiczny – poprzez należącą do sieci Helios spółkę Step Inside, która tworzy lokale restauracyjne pod marką Pasibus, Agora prowadzi również działalność gastronomiczną. Restauracje Pasibus znajdują się galeriach handlowych, przy głównych ulicach miast i popularnych deptakach. Marka jest obecna m.in. we Wrocławiu, w Gdańsku, Poznaniu, Łodzi i w Warszawie. Pierwszy lokal Pasibusa stworzony w ramach współpracy z Heliosem został otwarty w CH Młociny w Warszawie, a kolejne m.in. w Opolu, Olsztynie i Katowicach. Obecnie w ramach sieci Pasibus działa 10 lokali otwartych we współpracy ze spółką Helios. „Gazeta Wyborcza” od lat jest największym opiniotwórczym dziennikiem w Polsce. To rzetelne źródło informacji i ważna płaszczyzna debaty publicznej – tłumaczy świat, porusza ważne tematy i angażuje się w ogólnopolskie oraz lokalne akcje o charakterze społecznym, edukacyjnym i kulturalnym. Ważnym tematem obecnym na łamach gazety jest ekologia - wiele ważnych tematów związanych z ochroną środowiska redakcja nagłaśniała jako pierwsze medium w Polsce. W 2021 r. „Wyborcza” opublikowała „Deklarację klimatyczną”, w której jasno mówi o planach rozwijania działu „Klimat i Środowisko”, który Wyborcza.pl uruchomiła w lutym br. (Wyborcza.pl/klimat), by lepiej i częściej niż dotychczas opowiadać o tym, co dzieje się zarówno w Polsce, jak i na świecie w kwestiach ekologii oraz klimatu. „Gazeta Wyborcza” jest ceniona i nagradzana za jakość dziennikarstwa, innowacyjność oraz zaangażowanie w sprawy społeczne. Dziennikarze „Wyborczej” wspierają najważniejsze ogólnopolskie i lokalne akcje o charakterze społecznym, edukacyjnym i kulturalnym. W ostatnich latach dziennik trzykrotnie znalazł się na szczycie rankingu najsilniejszych medialnie polskich brandów Top Marka oraz był laureatem wielu prestiżowych nagród w kraju i na świecie, m.in. European Newspaper Awards. „Gazeta Wyborcza” to także lider procesu transformacji cyfrowej prasy w Polsce. Jako pierwsza wprowadziła system limitowanego dostępu do swoich treści (paywall) i ofertę prenumeraty cyfrowej. Na koniec grudnia 2021 r. społeczność prenumeratorów cyfrowego wydania „Gazety Wyborczej” liczyła ponad 286 tys. Prawie każde wydanie „Gazety Wyborczej” zawiera dodatkowe treści ukazujące się w ramach tygodników tematycznych. Są to m.in.: „Duży Format”, „Co Jest Grane 24”, „Wolna Sobota”, „Ale Historia” oraz „Wysokie Obcasy”. Agora jest również wydawcą czasopism i związanych z nimi serwisów internetowych funkcjonujących w ramach grupy Wyborcza.pl. Są to m.in. „Wysokie Obcasy Extra” – ekskluzywny miesięcznik dla młodych, ambitnych, ciekawych świata i szukających inspiracji kobiet; „Wysokie Obcasy Praca” – magazyn o pasji, życiu, psychologii, nauce i technologiach, który inspiruje oraz pomaga kobietom w realizacji wyznaczonych celów zawodowych bez straty dla życia osobistego oraz „Książki. Magazyn do czytania” – dwumiesięcznik, będący fascynującym przewodnikiem po nowościach wydawniczych – zarówno w Polsce, jak i zagranicą. Agora posiada obecnie także jedną drukarnię zlokalizowaną w Warszawie. Portfolio internetowe Agory to kilkadziesiąt serwisów, aplikacji mobilnych i formatów wideo oferowanych przez portal Gazeta.pl oraz związane z nimi serwisy. W Grupie Agora są też spółki prowadzące działalność internetową, w tym zajmująca się reklamą programatyczną firma Yieldbird oraz zapewniająca nowoczesne narzędzia do rekrutacji online grupa HRlink. Agora posiada również udziały czeskiej technologicznej firmy marketingowej ROI Hunter, oficjalnego partnera marketingowego Facebooka i Google. Spółka AMS należąca do Grupy Agora jest liderem reklamy Out-of-Home (OOH) w Polsce. Działa w obszarze klasycznego i cyfrowego OOH, dysponując 22 tys. powierzchni reklamowych*. Misją spółki jest realizowanie dla klientów skutecznych kampanii reklamowych z wykorzystaniem najszerszego na rynku portfolio nośników, w oparciu o nowoczesne idee i narzędzia. AMS jest także liderem w segmencie mebli miejskich w Polsce – wyposażył w nie ponad 30 miast, instalując kilka tysięcy wiat przystankowych. Spółka zrealizowała pionierskie na polskim rynku inwestycje w zrewitalizowanych obszarach Szczecina, Warszawy i Wrocławia. Dodatkowo, AMS angażuje i inicjuje akcje społeczno-środowiskowe – jest pionierem w łączeniu rozwiązań reklamowych z działaniami na rzecz ekologii oraz kulturalnych projektów promujących artystów czy nagłaśniających problemy społeczne. * bez powierzchni reklamowych na autobusach i tramwajach oraz ekranów bankomatów, Cityinfo i MoveTV Marki radiowe Agory to szeroka oferta dla słuchaczy i internautów zainteresowanych najświeższymi informacjami, rozrywką i muzyką. To wszystko zapewniają Radio TOK FM (ponadregionalna stacja obejmująca 23 obszary miejskie), Radio Złote Przeboje (24 stacje lokalne), Radio Pogoda (8 stacji lokalnych) i Rock Radio (4 stacje lokalne) oraz portal informacyjny tokfm.pl. Dzięki nim oferta Grupy Radiowej Agory dociera do wielu różnorodnych odbiorców. Agora posiada również 40% udziałów w spółce Eurozet, nadawcy m.in. Radia ZET. Radio TOK FM oferuje również dostęp do swojego archiwum audycji i specjalnych podcastów w ramach platformy TOK FM, na której jest łącznie ponad 75 tys. materiałów audio. Do końca 2021 r. liczba sprzedanych dostępów Premium TOK FM do tych treści – poprzez tokfm.pl lub aplikację TOK FM – wyniosła blisko 26,2 tys. Szerokie portfolio Grupy Radiowej Agory daje również wiele możliwości ogłoszeniodawcom, którzy mogą skorzystać z działań reklamowych oferowanych przez marki GRA w eterze i w internecie oraz z pakietów reklamowych tworzonych wspólnie z mediami Agory oraz z innymi nadawcami radiowymi. Za sprzedaż reklam w stacjach radiowych i serwisach internetowych odpowiada dział sprzedaży Grupy Radiowej Agora oraz Doradztwo Mediowe i zespół Tandem Media.AGORA
AGORA
AGORA
AGORA
AGORA
AGORA
Działania i projekty realizowane przez Grupę Agora od lat są doceniane przez naszych interesariuszy, w tym przez odbiorców, ekspertów i organizacje branżowe na całym świecie. Nasze marki i media również w 2021 r. zdobywały liczne nagrody i wyróżnienia, plasując się w czołówce branży na rynku polskim oraz na rynkach zagranicznych. Pełne informacje na ten temat publikowane są na bieżąco na korporacyjnej stronie internetowej Agory i dostępne pod adresem: www.agora.pl/dla-prasy. Wśród najważniejszych nagród otrzymanych w minionym roku w poszczególnych segmentach wyróżnić należy: